Remeselník – plánovanie, časový odhad, komunikácia

 

Určite sa to stalo aj vám – dohodli ste si termíny so zákazníkmi, ale nakoniec ste ho museli preložiť. Prečo? Vyskytli sa nepredvídané okolnosti alebo ste mali zlý odhad v plánovaní? Prekladanie termínov sa opakuje a vaši zákazníci sú nespokojní?

Často si naložíte na plecia viac, ako ste schopní uniesť

Prvým takým signálom je, keď vám zákazníci vyzváňajú pomerne s jednoduchou otázkou – Kedy konečne prídete? Mali sme dohodnutý termín už minulý týždeň. A vám sa v tom momente hlavou preženie kalendár, iné nedokončené zákazky a plány. Ak to pôjde takto ďalej, koledujete si o nespokojných zákazníkov. Najhoršie na tom je, že títo zákazníci nehodnotia vašu odvedenú prácu, ktorá by inak mohla byť prvotriedna, ale iba váš prístup a komunikáciu.

Ako predchádzať zlému plánovaniu?

  • Viesť si denný kalendár a všetko potrebné si značiť.
  • Vypočítať si čas – ako dlho trvá jedna priemerná zákazka – a podľa toho robiť ďalší rozpis a prijímať nové zákazky.
  • Sľúbiť odovzdanie zákazky v čase, o ktorom vopred vieme, že nastavené termíny budete stíhať a navyše budete mať ešte malú časovú rezervu.
  • Nenahovárajme si, že po nociach to dáme – realita bude taká, že z dlhodobého hľadiska sa budete iba trápiť.
  • Komunikovať so zákazníkom hlavne o tom, aká je jeho predstava o dokončení zákazky.
  • Nevyhýbať sa zákazníkovi, ktorému sme niečo sľúbili, k problému je potrebné sa postaviť čelom a komunikovať.
  • Jedna výhovorka sa z pravidla akceptuje. Ak si ale celá vaša rodina zlomila jednu z končatín, mala chrípku a vy ani za dva mesiace neviete povedať termín – zákazník vás pravdepodobne označia za podvodníka a “sľubotechnu”.
  • Ak sa vám darí a viete si rozdeliť prácu aj na neodbornú – najmite si brigádnika, ktorý vás odbremení. Budete tak efektívnejší.
  • Veľmi dôležité a často podceňované sú písomné zmluvy alebo mailová komunikácia. Tu si viete stručne a jasne zadefinovať dohodnutú objednávku, určiť rozsah prác, dátum začatia a ukončenia prác, platby a zálohy – kedykoľvek sa k nim viete vrátiť. Ústne dohody sa neraz menia a v konečnom dôsledku väčšinou utrpí jedna strana.
  • Dokážete dodať objednávku v neskoršom termíne? Kompenzáciou pre klienta je malý darček, ktorý poteší.

Je potrebné mať stále na pamäti, že dobré správy sa šíria pomaličky, tie zlé, rýchlosťou blesku. Je preto na vás samotných, ako budete komunikovať so zákazníkmi a aký im dáte priestor na to, čo o vás budú hovoriť svojim známym. Referencie sú totiž veľmi dôležité, nevypláca sa ich podceňovať.


logo_slspČlánok vznikol s podporou z Nadácie Slovenskej sporiteľne. Program pre začínajúcich podnikateľov Slovenskej sporiteľne podporuje aj remeselníkov a výrobcov, ktorí chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania umožňuje záujemcom získať kontakty potenciálnych partnerov a rady od skúsenejších.


 

Páčil sa Vám článok? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2016 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU, Všetky práva vyhradené

Vyjadri svoj názor

x diskusia