Referencie – jeden zo základných pilierov úspechu remeselníka

 

Máme problém s krbom. Noci už sú chladnejšie, čo je jasný signál, že sezóna kúrenia prichádza. No náš krb akosi štrajkuje. Zavoláme známym a posťažujeme sa im, čo sa nám stalo. Okrem poľutovania nám ponúknu aj riešenie. Odporúčanie – referenciu na niekoho, s kým majú osobnú skúsenosť.

O vyriešení problému často rozhoduje skôr osobná skúsenosť, ako pomoc na slepo v telefónnom zozname s neznámym človekom. Naša rodina alebo známi, mohli mať v minulosti podobný problém ako máme my dnes. S majstrovou prácou boli natoľko spokojní, že aj po rokoch si ho pamätajú a odporučia ho ďalej.

Ste výrobca – používate referencie?

Referencie a odporúčania sa nemusia šíriť iba osobne. V dobe internetu vieme prepojiť mnoho ľudí a našich spokojných zákazníkov môžeme doslova násobiť. Ľudia vyhľadávajú hodnotenia a chcú vedieť viac o tom, koho si k sebe pozvú, či už na opravu pokazeného krbu, zatekajúcej strechy alebo naopak, na stavbu nového altánku do záhrady. Nerozhoduje len cena, ako si mnoho výrobcov myslí, ale i odvedená práca a spokojnosť ľudí, ktorých referencie majú naozaj veľkú váhu.

Referencie ľuďom uľahčujú rozhodovanie pri výbere, s kým budú spolupracovať.

Pri referenciách, ktoré si dávame na svoju webstránku, ale treba byť opatrný.

  • Uvedieme fotku s popisom, tak, aby bola overiteľná, či už podľa názvu firmy alebo osoby, ktorá nám ju dala. (obr. č.1)
  • Na svojej webstránke si vytvoríme stránku s referenciami a tu si pridáme možnosť – Facebook komentárov, kde nám priamo ľudia môžu pridávať ich skúsenosti alebo aktivujeme predvolené komentáre (vo wordpresse, joomle), pri ktorých si dokážeme overiť pravosť danej osoby. (podľa mena, či prekliku na web) (obrázok č.2)
  • Referencie nepreháňame a nenútime zákazníkov, ale hlavne svojich známych o písane “najlepších” odporúčaní – z dôvodu, aby nepôsobili „umelým“ dojmom. Zákazníka to môže odradiť.
  • Referencie, ktoré môžeme použiť, smú byť aj z emailovej komunikácie. Ešte pred tým, ako ich použijeme, získame od daného človeka súhlas. Môžeme ich potom na webstránku prepísať (obrázok č.1) alebo urobiť snímku obrazovky a použiť mail v originálnom znení.
  • Po každej našej službe / predaji poprosíme zákazníka, aby nám dal svoju referenciu – môže to byť mailom, priamo na náš web/eshop alebo aby ju zdieľal na svojich sociálnych sieťach.
  • Rada na záver – referencie si nevymýšľame! Môže sa to vypomstiť. Vždy je lepšie, ak nového zákazníka dokážeme prepojiť na svojho spokojného zákazníka z minulosti.

My používame nasledovné spôsoby:

Referencia prepísaná z emailu + doplnená o foto, meno osoby, názov webstránky.

referencie odporucania (1)
obrázok č.1

Referencie písané priamo na webstránke pomocou Facebook komentárov.

referencie odporucania (2)
obrázok č.2

logo_slspČlánok vznikol s podporou z Nadácie Slovenskej sporiteľne. Program pre začínajúcich podnikateľov Slovenskej sporiteľne podporuje aj remeselníkov a výrobcov, ktorí chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania umožňuje záujemcom získať kontakty potenciálnych partnerov a rady od skúsenejších.


Páčil sa Vám článok? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2016 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU, Všetky práva vyhradené

Vyjadri svoj názor

x diskusia