JANA ŽIFČAKOVÁ: Chcem oživiť remeslo, ktoré na Slovensku pomaly vymiera

 

Značka ZIVA vznikla inšpiráciou 150 ročnej rodinnej tradície s túžbou získať vyššiu rovnováhu v osobnom a pracovnom živote.

Narodila som sa v malej dedinke pod horami – v Rejdovej, na Hornom Gemeri. Dnes, žijem a pracujem tam, kde sú polia a lúky – v dedinke, ktorá mi pripomína rodnú dedinu – v Lošonci, pri Trnave.

Takmer 15 rokov v marketingu pre významné výrobné korporácie zanechali vo mne bohaté pracovné skúsenosti, ktoré som túžila zhodnotiť pre seba. Rozhodla som ísť vlastnou cestou a vybudovať vlastnú značku ZIVA, kde všetky produkty sú ručne tkané. Remeslo máme v rodine a dnes som už 6.generácia v rodine, ktorá sa venuje remeslu na profesionálnej úrovni.

Po odchode z jednej výrobnej korporácie pôsobiacej v svetlárenskom odvetví, som vedela, že chcem progresívnu životnú zmenu. Novú výzvu, v ktorej zabojujem, ale tento krát už sama pre seba. Cítila som, že mám dostatok pracovných skúseností. Chýbala mi však ODVAHA. Rozhodnúť sa pre nový smer mi trvalo 2 roky. Možno je to pridlho, možno nie, potrebovala som na to prirodzene dozrieť.

Celý život si všímam detaily, z ktorých potom skladám celok. Spontánne PODNETY prichádzali z okolia denne v priebehu 2-och rokov – od rodiny, priateľov, kolegov, profesionálov z výrobného i kreatívneho odvetvia. Skladala som plusy a mínusy, potenciály a riziká, až nakoniec som vykročila na vlastný chodník podnikania. Podnikanie s tradíciou. Vedomosťami a skúsenosťami s ručným tkaním som bola na TOTÁLNEJ NULE. Chcela som sa učiť. V prvom rade som chcela ZMENU UPONÁHĽANÉHO ŽIVOTNÉHO ŠTÝLU.

Uvedomovala som, že mi záleží na dlhodobých hodnotách, ich tvorbe a rozvoji. Tak teda, tu je 8 podnetov, „Prečo“ som sa rozhodla pre ROZVOJ rodinnej tradície a OŽIVENIE remesla, ktoré, mám pocit, že na Slovensku pomaly vymiera.

8 PODNETOV, KTORÉ FORMOVALI MOJE ŽIVOTNÉ ROZHODNUTIE V PRIEBEHU 2-OCH ROKOV:

1. 

Kto hľadá, ten nájde. Našla som nezávislosť, viac času pre seba, rodinu, priateľov tzv. Work-Life Balance.

2.

Za ZLATOHNEDOU vizuálnou identitou značky ZIVA a profesionálnym logom včely stojí profesionálne dizajnérske štúdio z Trnavy. Vizuálne v logu môžeme identifikovať motív včely, všeobecne symbolizujúca PRACOVITOSŤ, VYTRVALOSŤ a ENERGIU.

Práve im som medzi prvými vyrozprávala svoje pocity. Zo strany výkonnej riaditeľky spoločnosti zaznelo: „Váš príbeh je nám sympatický a radi by sme Vám s tým pomohli.“ Padlo prvé a kľúčové rozhodnutie. Hnedá prezentuje DÔVERU a DÔSTOJNOSŤ. Zlatá je symbolom VZNEŠENOSTI, HOJNOSTI a spája v sebe prvky najvyšších hodnôt IDEALIZMU a ŠĽACHETNOSTI. Zlatý akcent stimuluje AKTIVITU a OPTIMIZMUS. Čierna prezentuje POKROK.

 

3.

„Jani, načo ísť tam, kde sú všetci.“ Táto „trefná myšlienka zaznela od Rachel Sanders, ktorá mi často príde na um, keď niektorí ešte stále „nechápu“. 🙂 Rachel je rodená Angličanka, žijúca dlhé roky na Slovensku, profesionálka na copywriting a informačný dizajn, dlhoročná priateľka a kolegyňa, ochotná vždy promtne poradiť kedykoľvek, aj o polnoci.

Odporúčame :  Od osudového stretnutia po udržateľnú módnu značku. Happyhempy

4.

Presvedčiť rodinu o správnosti môjho rozhodnutia bolo jedno z najťažších. Ak nemáte morálnu podporu v rodine, ísť do nového je ťažké. Psychickú pohodu je vidieť predsa na tvári človeka. Plánovala som jeden stroj z dreva a ocele, dnes ich mám 2. Najviac si cením ten, ktorý sme vymysleli spolu s manželom a deťmi. Na vertikálnom tkačskom stroji s mohutným tubulárom vyrábam kusové koberce 2 x 2 m.

5.

ZIVA nebola od začiatku ZIVO-u, ale mala iný názov. S názvom som nebola stotožnená. Raz som študovala na internete štúdiu ľudového tkáčstva, kde mi ihneď padlo do oka slovíčko ZIVA. Výstižný a jednoduchý praslovanský názov, ktorý tvorí základ dokonalého tkania.

Ziva, pre tých, čo si myslia, že názov som odvodila od môjho priezviska „Žifčáková“, je tu krátke vysvetlenie – ziva vzniká krížením osnovných nití pri prešľapovaní podnožmi. Manžel zhodnotil, že „slovo ZIVA má silu“. Zároveň, “Živa” je v slovanskej mytológii BOHYŇA ŽIVOTA a životodarnej sily.

ZIVA oživuje slovenskú tradíciu – ručné tkanie, ktoré na Slovensku pomaly vymiera.

6.

Počas svojej marketingovej kariéry som mala jedinečné príležitosti stretávať sa priamo s majiteľmi inovačných podnikov z rôznych priemyselných odvetví, zo Slovenska i zo sveta. PRVÝ z nich ma naučil správne rozhodnúť sa, DRUHÝ konštruktívne myslieť. Vnímala som rozdielne videnie sveta dizajnérov. Mala som jedinečné príležitosti spolupracovať a spoznávať ich priamo pri práci.

Raz, som stretla manažéra spoločnosti Lego Group, ktorý sa ma spýtal: “Či viem, prečo v skutočnosti tkám. Odpovedala som, že áno, pretože chcem zachovať rodinnú tradíciu. Odpovedal, že nie. V skutočnosti tkáte preto, pretože máte v sebe veľa kreativity a potrebujete ju dať zo seba von.“ Dnes viem, že v živote stretnete ľudí, ktorých stretnúť máte a je len na Vás, ako to zhodnotíte.

7.

Majsterkou ľudovej umeleckej výroby takmer 50 rokov, ktorá mi odovzdala dlhoročné skúsenosti z ručného tkania je Mária Bezeková – starká, ktorá má dnes 80 rokov. Vnímať jej precíznu prácu a celoživotné umelecké dielo som začala až vtedy, keď som mala ja sama POTREBU ŽIVOTNEJ ZMENY. Remeslo existovalo v našej rodine viac ako 150 rokov.

8.

PREPÁJAM TRADÍCIU DO DIZAJNU. Do OŽIVENIA remesla vkladám: 1. Kreativitu 2. Vlastné nápady, 3. Autentickosť. Zákazníkom ponúkam príležitosť NAVRHNÚŤ SI vlastné výrobky z 86 farebných odtieňov 100% bavlny. Pri výrobe používam tkaný a netkaný textil a rôzne hrúbky ľanových nití.

REMESLO PREZENTUJEM TAM A TAK, KDE BY TO ČLOVEK NEČAKAL. Verím, že aj toto je cesta ZVIDITEĽNENIA remesla, na miestach, kde by to človek nečakal a remeslu sa tak dostane vyššieho UZNANIA. Hovorí sa, že zíde z očí – zíde z mysle”. Presne takáto forma reklamy má opačný efekt. Zostáva dlhodobo v pamäti.

Odporúčame :  Paula Záhradníková: 1375 dní driny, dnes portál Zepire pomáha predávať vašu tvorbu aj za hranice Slovenska

Hovorí sa, že malí ľudia robia malé veci – VEĽKÝ robia veľké. Mojou skutočnou ambíciou je vyrábať exkluzívne sedačky s ručne tkanými poťahmi pre nadčasové interiéri pod značkou @CRAFTEDBYZIVA

Kontakt:  www.ziva.design

 

 

Páčil sa Vám článok? ? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2019 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU

Copyright © Verman group s.r.o. Všetky práva vyhradené. Verman group si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Vyjadri svoj názor

x diskusia