Jana Žifčáková Mihoková: 9 podnetov prečo ja, remeslo ručné tkanie + dizajn

 

Poslaním značky ZIVA – opravdivo tkané je OŽIVIŤ REMESLO RUČNÉ TKANIE, ktoré rástlo v mojej rodine 150 rokov, v malej dedinke Rejdová, na Hornom Gemeri. 10 rokov pre výrobné korporácie zanechali vo mne bohaté skúsenosti, ktoré teraz zhodnotím – ale inak. Tak po svojom a nevšedne.

Po odchode z jednej korporácie pôsobiacej v svetlárenskom odvetví, pred 2- mi rokmi som vedela, že chcem progresívnu zmenu. Novú výzvu, v ktorej zabojujem, ale tento krát už sama pre seba. Cítila som, že mám dostatok skúseností. Chýbala mi však odvaha. Rozhodnúť sa pre nový smer mi trvalo 2 roky. Možno je to pridlho, možno nie, potrebovala som na to prirodzene dozrieť.

Celý život si všímam detaily, z ktorých potom skladám celok. Spontánne podnety prichádzali z okolia – od rodiny, priateľov, kolegov, profesionálov, z výrobného i kreatívneho odvetvia. Skladala som plusy a mínusy, potenciály a riziká, až nakoniec som vykročila na vlastný chodník podnikania. V prvom rade som si denne uvedomovala hodnoty, ktoré chcem rozvíjať ďalej. Každá hodnota má svoj pôvod a dôvod „Prečo“.

Tak teda, tu je 9 podnetov, ktoré postupne formovali moje rozhodnutie:

1.

Kto hľadá, ten nájde. Našla som nezávislosť a viac času . tzv. Work-life balance.

2.

Za zlatohnedou vizuálnou identitou a profesionálnym logom včely stojí dizajnérske grafické štúdio z Trnavy, CUBE Studio. Vizuálne v logu môžete identifikovať motív včely, všeobecne symbolizujúci PRACOVITOSŤ, VYTRVALOSŤ, ENERGIU či PREPOJENIE NA PRÍRODNÉ MATERIÁLY. Práve im som medzi prvými vyrozprávala svoje pocity. Zo strany Aleny Mazánovej, výkonnej riaditeľky spoločnosti zaznelo: „Váš príbeh je nám sympatický a radi by sme Vám s tým pomohli.“

Preto som investovala do vybudovania profesionálnej vizuálnej identity značky, takej, ktorá reprezentuje trvalé hodnoty. Hodnoty, ktoré som sa vždy snažila rozvíjať v rodine a firemných kultúrach. Hnedá prezentuje DÔVERYHODNOSŤ a DÔSTOJNOSŤ. Zlatá je symbolom VZNEŠENOSTI, HOJNOSTI a spája v sebe prvky najvyšších hodnôt IDEALIZMU a ŠĽACHETNOSTI. Zlatý akcent stimuluje AKTIVITU a OPTIMIZMUS. Čierna prezentuje DIZAJN a NOVOŠT.

rucne tkane ziva design 16

rucne tkane ziva design 18

3.

„Jani, načo ísť tam, kde sú všetci.“ Táto „trefná myšlienka zaznela od Rachel Sanders, ktorá mi často príde na um, keď niektorí ešte stále „nechápu“ a považujú toto remeslo za niečo podradné. Je rodená Angličanka, žijúca dlhé roky na Slovensku, profesionálka v copywritingu a informačný dizajn, dlhoročná priateľka a kolegyňa, ochotná vždy promtne poradiť kedykoľvek, aj o polnoci.

Odporúčame :  Od osudového stretnutia po udržateľnú módnu značku. Happyhempy

4.

Presvedčiť rodinu o správnosti môjho rozhodnutia bolo jedno z najťažších. Ak nemáte morálnu podporu v rodine, ísť do nového je ťažké. Psychickú pohodu je vidieť predsa na tvári človeka, preto mama a otec skonštatovali: „daj si vyrobiť vlastné krosná.“ Plánovala som jeden stroj z dreva a ocele, dnes ich mám dva – čierne a hnedé, menšie a väčšie.

Krosná mi sadnú perfektne ergonomicky. Veľké krosná skonštruoval veľmi zručný výrobca zo stredného Slovenska za necelých 146 hodín. Na čiernych krosnách vyrábam vankúše a jedálenské prestierania, v maximálnej šírke cca 39 cm. Koberce a prikrívky tkám na hnedých krosnách v maximálnej šírke 80 cm. V lete plánujem tretie krosná, na ktorých dokážem vyrobiť koberce s maximálnou šírkou 200 cm.

rucne tkane ziva design 2

5.

ZIVA nebola od začiatku ZIVO-u, ale mala iný názov. S názvom som nebola stotožnená. Raz som študovala na internete štúdiu ľudového tkáčstva, kde mi ihneď padlo do oka slovíčko ZIVA. Výstižný a jednoduchý praslovanský názov, ktorý tvorí základ dokonalého tkania. Ziva, pre tých, čo si myslia, že názov som odvodila od môjho priezviska „Žifčáková“, je tu krátke vysvetlenie – ziva vzniká krížením osnovných nití pri prešľapovaní podnožmi. Manžel zhodnotil, že „slovo ZIVA má silu“. Zároveň, Živa je v slovanskej mytológii bohyňou života a životodarnej sily.

ziva rucne tkane koberce krosna

6.

Počas svojej pracovnej kariéry som mala jedinečné príležitosti stretnúť sa s inšpiratívnymi majiteľmi a zakladateľmi výrobných korporácii z rôznych priemyselných odvetví, zo Slovenska i zo sveta. Od každého z nich som sa naučila niečo. Jeden ma naučil konštruktívne myslieť, druhý dokázať sa správne rozhodnúť. Raz som sa stretla aj s manažérom zo spoločnosti Lego Group, ktorý sa ma spýtal:“ či viem, prečo v skutočnosti tkám. Odpovedala som, že áno, pretože chcem zachovať rodinnú tradíciu. Odpovedal, že nie. V skutočnosti tkáte preto, pretože máte v sebe veľa kreativity a potrebujete ju dať zo seba von.“ Dnes viem, že v živote stretnete ľudí, ktorých stretnúť máte a je len na Vás, ako to zhodnotíte.

7.

12-ročnú dcéru Rianu bavilo počas letných prázdnin vyrábať tzv. traky. Očarili ju 50 odtieňov farebnej prírodnej bavlny, z ktorej tkám!

8.

Je veľa príležitostí, čo sa dá vylepšiť na drevenom stroji. Viem si predstaviť spresnenie procesu navliekania osnovných nití do kovových niteľníc. Ešte ani raz sa mi nepodarilo navliecť 241 či 567 nití na prvý krát bezchybne, do prednej a zadnej niteľnice. Vždy som urobila chybu, aj keď som si hovorila – predná a zadná. Stačia 2 rovnaké nite do kovových niteľníc za sebou a všetko sa musí začať odznova. Preto je to možno budúca príležitosť vymyslieť zlepšenie pre syna Dušana, študenta odboru Riadenie výroby a kvality na Baťa univerzite.

rucne tkane ziva design 1

9.

Majsterkou ľudovej umeleckej výroby, ktorá mi odovzdala dlhoročné skúsenosti, je Mária Bezeková – starká, ktorá má dnes 78 rokov, a vôbec to nie je na nej poznať. Čo myslíte? Vnímať jej precíznu prácu a celoživotné umelecké dielo som začala až vtedy, keď som mala ja sama potrebu životnej zmeny. Remeslo žilo v rodine 150 rokov, a preto si zaslúži, aby OŽILO. Ožilo DIZAJNOM – materiálmi, farbami, vzormi, aplikáciami v novom priestore a čase.

Do oživenia remesla vkladám: 1. Kreativitu a nové nápady, 2. Autentickosť, 3. Vlastné inšpirácie videnie sveta. Pracujem s viac ako 50 farebnými odtieňmi 100% bavlny. Okrem jednofarebných, dvoj či troj-farebných kombinácií zatkávam vopred premyslené a navrhnuté vzory napr. levandule, čiarky alebo dúhy, v 3-och rôznych hrúbkach, v štandardných rozmeroch alebo na mieru požiadavkám zákazníkov.

K mojim prednostiam patrí promtná a precízna výroba detailov, napr. rovné bočné zakončenia. Uzlíkmi sú zakončené všetky výrobky, ale kto chce „bez uzlíkov“, dá sa aj tak alebo aplikovať zložitejšie dekoratívne uzlíky.

Odporúčame :  Paula Záhradníková: 1375 dní driny, dnes portál Zepire pomáha predávať vašu tvorbu aj za hranice Slovenska

Aktuálnou novinkou je kolekcia pod názvom „Zatkávané Vianoce“

Zo zlatými a striebornými niťami. Sú to farby, ktoré tradične patria k Vianociam. Portfólio na webstránke bude pestré a znejúce „príťažlivo“. Spomeniem napr. Na rozkvitnutej lúke, Levandulové či Poorané pole, V lese, Deň a Noc, 10 Odtieňov Šedej, Chalupárske, Modrý Oceán a iné. Samozrejmosťou bude e-shop a priestor pre virtuálne tkanie návrhov samotným zákazníkom. Preto chcem využiť túto príležitosť, ak má niekto záujem participovať na tomto výnimočnom projekte, nech mi napíše ziva@zivadesign.sk

ziva design

ziva design rucne tkane 2

Pre interierových dizajnérov, ktorí radi aplikujú nové, umelecké a zároveň tradičné v novej podobe, ponúkam jednotné farebné zladenie ručne tkaných interiérových doplnkov s ich návrhmi interiérov a exteriérov.

Pri tvorbe sa inšpirujem vlastným videním sveta.

rucne tkane ziva design 13

rucne tkane ziva design 3

ziva design rucne tkane

ziva design rucne tkane 1

ziva rucna praca tkane koberce

Exkluzívny koncept RUČNE TKANÉHO BRANDING-u, marketingoví, PR, Brand a HR manažéri vychádza z reálneho poznania viacerých firemných kultúr slovenských i nadnárodných výrobných korporácií. Jednou z kľúčových hodnôt, ktorú by som rada vyzdvihla poctivým remeslom a ručne tkanými vankúšmi, je LOJALITA. Lojalita zamestnancov, zákazníkov, obchodných partnerov a reprezentantov spoločnosti. Práve pre nich sú utkané vankúše vo farbách vizuálnej identity spoločnosti. Sú dostupné v 3-och rôznych veľkostiach. e-L pre manažment, e-M pre zamestnancov a e-S pre zákazníkov. Na každom vankúši je logo spoločnosti, spolu s reprezentatívnym darčekovím balením. Verím, že marketingoví a HR manažéri ocenia tento nezameniteľný produkt, ktorý vyjadruje SPOKOJNOSŤ.

Hovorí sa, že malí ľudia robia malé veci – veľkí robia veľké. Mojou skutočnou ambíciou je vyrábať exkluzívne sedačky s ručne tkanými poťahmi pod značkou @craftedbyziva.

UTKAJTE Z KAŽDÉHO STRETNUTIA NAJDOLEŽITEJŠÍ OKAMIH DŇA. OSLAVUJTE ČAS.

Autor: JANA ŽIFČÁKOVÁ alias ZIVA, Craft Designer,

Kontakt: ziva@zivadesign.sk, Facebook stránka > zivaopravdivotkane

 

 

Páčil sa Vám článok? ? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2017 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU

Copyright © Verman group s.r.o. Všetky práva vyhradené. Verman group si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Vyjadri svoj názor

x diskusia