Ivan Mada: Z koníčka počas víkendov sa stala každodenná činnosť

 

Volám sa Ivan Mada a k výrobe úžitkovej keramiky som sa dostal vďaka mojej dcére, ktorá mala v škole krúžok a ja mám takú „zlú“ vlastnosť, že ak sa ma moje deti na niečo spýtajú moja odpoveď musí byť pravdivá a tak, keď sa deti doma spýtali ako sa vyrába keramika neostávalo mi nič iné ako sa ju naučiť vyrábať, aby som im mohol odpovedať.

Odporúčame :  Fotogaléria: Vladimír Kostelanský a jeho tvorba nožov a sekier. Pri jej prehliadnutí sa zamiluje každý chlap

Ako to už s deťmi býva

Dcéru to po približne dvoch mesiacoch prestalo baviť, ale ja som v tom našiel skutočný relax a únik od dnešnej uponáhľanej doby. Z koníčka počas víkendov sa stala každodenná činnosť a preto som sa plný obáv po troch rokoch váhania rozhodol prestať s prácou, ktorá ma vyčerpávala a začal som sa naplno venovať činnosti, z ktorej majú hmatateľný osoh aj ostatní ľudia a to výrobe keramiky.

Pri výbere cesty, akou sa budem vo výrobe keramiky zaoberať, som si zvolil cestu úžitku a proces, ktorý je rokmi preverený.  Ukazuje sa, že táto cesta bola správna a nesmierne ma teší ak sa vráti zákazník s pochvalou, že napríklad misku, ktorú má odo mňa používa každé ráno alebo keď príde zákazník s tým, ako chutí medovina z kameniny lepšie.

Keďže som postupne vyrábal viac a viac keramiky a od malička som kutil, ktorého fascinuje oheň,  tak som sa rozhodol postaviť si vlastnú pec na drevo, v ktorej je každý výpal jedinečným zážitkom a zavŕšením jednej etapy keramického výrobku a súčasne oslavou k jeho ďalšej ceste do nového života. Po desiatkach pokusov miniatúrnych pecí som si odskúšal najlepší typ pece a rozhodol sa postaviť jej reálnu, funkčnú podobu vo veľkom.

Po pár výpaloch sa pec ukázala ako spoľahlivá a tak som sa ju rozhodol prestavať na väčšiu

Pec na keramiku ešte odvtedy prešla niekoľkými úpravami, momentálne má približne 900 litrov a pribudla k nej aj druhá menšia pec na plyn. Výpalom v peci na drevo nepokračujem iba v tradícií našich predkov, ale tiež sa pokúšam o vytvorenie prác, ktoré nesú niečo viac ako len technologickú výnimočnosť, prácu, ktorá hovorí jazykom našich duší, keramiku, ktorá reflektuje prístup k životu.

Každý kus začína na hrnčiarskom kruhu, potom sa upravuje a ručne modeluje. Glazúry, ktoré používam sú vyberané a testované s ohľadom na tento druh výpalu a použitie v styku s potravinami. Výsledkom alchýmie glazúr, ohňa a hliny sú jedinečné kusy. Je to cesta hľadania a objavovania, je to výzva symetrickosti a kusovej produkcie.

Odporúčame :  Patrik Rybnický: Mladých práca naozaj baví. Som toho dôkazom

Dnes už je to viac ako 4 roky od môjho prvého kontaktu s hlinou a momentálne sa snažím toto remeslo priniesť bližšie k ľudom a to ukážkou práce priamo pri predajoch a kurzami, pri ktorých sa snažím záujemcu zasvätiť čo najhlbšie do práce s hlinou a ohňom.

Kontakt:

Fotogaléria:

autor: Ivan Mada

 

 

Páčil sa Vám článok? ? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2017 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU

Copyright © Verman group s.r.o. Všetky práva vyhradené. Verman group si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

 

Vyjadri svoj názor

x diskusia