Ako tvoriť ceny za vlastnú prácu alebo robíte zadarmo? Ste vôbec videný?

 

Je doba, kedy nie je problém vyrobiť hocičo a hocikde. Doviezť aj z väčšej vzdialenosti v Európe alebo dokonca objednať z Číny – dnes nie je žiadna novinka. Urobil to už snáď každý z nás. Ale aká je kvalita výrobkov? Koho tým podporujeme? Vyvážame naše peniaze za hranice mimo Slovenska a nikomu to nevadí.

Odporúčame :  Skúsení odborníci Vás pozývajú na webinár, kde vám poradia, ako sa správne starať o kovové povrchy. Na svoje si prídu kutili a odborníci

Slovenské firmy a hlavne aj malí remeselníci sa taktiež snažia presadiť v tomto preplnenom trhu a ukázať sa, že aj oni sú stále tu. Neodišli. Nevyhynuli. Fungujú stále, len zákazníci ich nevidia a častokrát aj o nich nevedia. Čím to je? Majú zlé – menej kvalitné výrobky, o ktoré nie je záujem? Nie. Chyba je v tom, že vedia iba vyrobiť, majú šikovné ruky. Zostroja, vystrúhajú alebo uháčkujú hotové diela. Lenže to nestačí.

V škole ich učili a stále učia spôsoby ako sa zamestnať a poctivo pracovať. Žiadny predaj, prezentácia samého seba, ohodnotenie sa. Prax. Zaraď sa do radu a pracuj. Kto sa rozhodne podnikať je považovaný za blázna. Je pritom jedno, či sa jedná len o remeselníka so živnosťou alebo človeka zakladajúceho firmu s pár ľuďmi. Princíp je rovnaký. Musia sa vedieť predať – aby zarobili a prežili. Uživili svoje rodiny. Inak sú vystavení nepriazni osudu, krachu, žalúdočných vredov a šedivých vlasov.

Ako ale tomuto predísť a ako sa vedieť predať?

Prvoradý je marketing. Čo mnoho výrobcov podceňuje a ani nevedia čo to slovo vlastne znamená. Je to považované za zbytočné vyhadzovanie peňazí, ktoré sa dajú minúť lepšie. Napríklad na obed, pivo, oblečenie. Zarobí alebo vráti sa nám  táto investícia? Odpoveď si dá každý sám. Peniaze sa míňajú ale neinvestujú. Ako a do čoho investujete peniaze vy v rámci svojho podnikania, tak aby sa vám naspäť vrátili?

Predstavte si remeselníka, ktorý si práve otvoril dielničku. Pracuje, teda mukluje od rána do noci. Má skvelé výrobky ale nevie ich nikomu predať. Celý deň pracuje a hromadí svoje novovytvorené diela na sklad v domnení, že zajtra ich niekto objaví a kúpi. Nemá čas na nikoho, nemá čas na žiadne prezentovanie ani na rodinu. Nikam nechodí, vedia o ňom iba jeho známy. Jeho nová dielňa je svetu neznáma. I keď je dobrý odborník v tom čo robí. Žiadna aktivita, žiadna reklama vypustená do sveta mu zákazníkov nepriniesla. Videli ste už včelí úľ, že by bez toho, aby včely vyleteli von z úľa, vytvorili med? Nemožné. Presne to platí aj v tomto prípade. Kto nie je videný, akoby ani nebol! Akcia vyvoláva reakciu = prezentácia firmy vyvoláva záujem zákazníka.

A tak ubehne istá doba, kedy sa k nemu dostane zblúdilý pocestný. Remeselník nadšený, bez prehľadu trhu, bez znalosti cenotvorby a s dobrým srdcom mu predá polovičku svojich výrobkov. Pocestný odchádza spokojný. Remeselník po hodine prerátavania zistí, že nezarobil. Peniaze dostal iba za tovar. Nezapočítal tam svoju námahu, prácu, čas venovaný dlhoročnému vzdelaniu aby vôbec mohol robiť čo robí v súčasnosti. Odvody žiaľ platiť musí tiež. Zisťuje, kde urobil chybu. Zobral si pero a papier, začal si všetko spisovať. Pekne pod seba položky a vedľa nich ceny.  Nakoniec to celé podčiarkol a sumy spočítal.

Odporúčame :  Mirko Schmiedl: Vyrobíme vám posteľ z masívu, na ktorej sa "vyspinkáte do ružova"

Bol prekvapený. Myslel si,že jeho predstava bola správna, no papier, na ktorý sa pozeral mu tvrdil niečo celkom iné. Krutú pravdu. Robil za výrobnú cenu. Nezapočítal tam energie, úsilie, ktoré venoval prevozu materiálu, dokonca aj svoju vlastnú prácu ohodnotil podpriemerne! Nečudo, odkiaľ to mal vedieť? Musel sa teda sám na vlastných chybách dovzdelať a poučiť. A tak si začal  jednoduchým spôsobom všetko značiť perom na papier. Cenu materiálu, odpracovaný čas, energie + plyn a iné položky súvisiace s jeho prácou.

Uviedol si príklad jednej svojej zákazky týmto novým spôsobom:

Tovar nákup v obchode – 250€

Cesta autom PHM – 20€

Energia + plyn odhad za jeden deň – 13€

Cena práce – 5€ / hodina = 8 hodín – 40€

stroje + amortizácia – 10€

nepredvídateľné veci – 10€

marketing – 5€

Spolu to číní = 348€  – sú jeho minimálne náklady, pod ktoré ísť nemôže. Samozrejme všetko ďalej súvisí s dĺžkou trvania zákazky. Nesmie zabudnúť ani na 20% DPH čo je v tomto prípade 69,9€ – odvedenie štátu. Konečná suma je 417,60€.

V tomto prípade preto veľmi dôkladne zvažujte zľavy a bonusy – oberáte sa o zisk!

Skúsené a zabehnuté firmy si pripočítavajú ešte x% navyše a následne z nej dávajú zľavu svojim zákazníkom. Pritom sú stále v zisku. Učte sa od veľkých – nevymýšľajte koleso, už je vymyslené.

Remeselník vedomý si toho, aby mal zákazky aj na budúce, aktívne investuje aj do reklamy a propagácie. Preto si z každej zákazky alebo aj každý deň odloží určitú sumu na propagáciu. Po čase zistil ako mu to skvele funguje a ľudia mu volajú, vedia ho nájsť, vedia čo ponúka, bez vynaloženia veľkého úsilia. Pochopil, že musí pracovať nie len rukami ale i hlavou a vytvoriť si rezervu + myslieť pár krokov dopredu. Takto si vytvoril jednoduchú stratégiu. Jeho nová myšlienka bola

“radšej zákazku zrušiť pre nedostatok času, ako naháňať zákazníka na poslednú chvíľu, prípadne pod cenu”

len preto, aby upútal pozornosť a mal nejakú prácu, bez zárobku či dokonca bol v strate. Remeselník pochopil aj to, že pod cenu sa pracovať jednoducho nedá. Jeho čas má určitú hodnotu, starne, deti vyrastajú. Čiže zarábať musí teraz, pokiaľ má síl a schopnosť preraziť.

Ľudia zamestnanci vo firmách – majú svoju sadzbu určenú zamestnávateľom. Tiež nepracujú zadarmo, pokiaľ áno je to ich chyba, že majú takú prácu a vydržia v nej dobrovoľne. Remeselník či živnostník je sám sebe pánom a určuje si svoju cenu práce. Pri narážkach od ľudí “ten je drahý” to jednoducho treba vysvetliť ako to funguje. Mnoho zákazníkov si totiž reálne nevie predstaviť čo obnáša práca remeselníka a koľko stojí aj samotný materiál, či stroje použité pri práci – vidia už len hotový výrobok alebo službu na mieste. Nehľadajú za tým iné informácie, postupy ani to nepotrebujú, prípadne nemajú to odkiaľ vidieť.

Je to ale príbeh remeselníka, ktorý ho predáva a odlišuje od konkurencie. To, že zákazník odmietol remeselníka nevadí. Na svete nie je produkt alebo služba, ktorá by mala 100% úspech predaja. Preto je dobré vedieť ako komunikovať a mať svoje hodnoty i priority. Kto si ich vytvorí – zákazníci to časom odplatia. Je to beh na dlhú trať. Povedzme si ale úprimne – čo dobré a kvalitné sa vybudovalo za jeden deň? Za týždeň? Ak sa niekto dá na túto cestu musí počítať aj s tým, že to nebude ľahké. Chcete podnikať dlhodobo alebo iba mesiac?

Odporúčame :  Mikulášsky medový balíček - odmena pre tych, ktorí boli celý rok dobrí ako "medík"

Remeselník nakoniec pochopil aj jednu veľmi podstatnú vec. Všímal si ľudí čo ho potrebujú, komu ponúka služby najčastejšie a podľa toho si vytvoril profil svojho zákazníka. Vypočítal si, že keď oslovoval všetkých jeho efektivita bola veľmi nízka, čo ho stálo veľa námahy a času. No, keď si vytvoril profil zákazníka zistil, že jeho úspešnosť stúpla. Oslovoval iba ľudí, pri ktorých vedel, že potrebujú jeho služby a výrobky. Začal sa preto aktívne zapájať a pohybovať tam, kde boli presne jeho zákazníci. Internet, stretnutia či výstavy k danej problematike. Komunikoval s nimi osobne. Stal sa odborník, ľudia poznali jeho tvár. Už nesúperil s konkurenciou, konkurencia kopírovala jeho kroky.

A cenotvorba? Remeselník si našiel a oslovuje takú cieľovú skupinu zákazníkov, ktorí vedia oceniť jeho odbornosť. Nie každý si môže dovoliť kúpiť Mercedes, či iné luxusné auto, ale i napriek tomu sa pozrite, koľko ich jazdí po našich cestách. Pozrite sa, koľko nových áut stojí na parkoviskách pred bytovkami, pred nákupnými centrami. V zahraničí si braky a nekvalitné lacné výrobky ani nevšimnú. Vedia, že keď podporia domáce firmy a remeselníkov, podporia aj samých seba. Služby a výrobky sú potom kvalitnejšie, je vytvorených viac pracovných miest. Zvyšuje sa životná úroveň. Objednávaním a kupovaním ázijských výrobkov sa o toto všetci spoločne oberáme. Zmeňme svoje myslenie, zmeníme aj budúcnosť pre ďalšie generácie po nás.

 

autor: ©Podporme remeslá na Slovensku

 

Páčil sa Vám článok? ? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2017 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU

Copyright © Verman group s.r.o. Všetky práva vyhradené. Verman group si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Vyjadri svoj názor

x diskusia