7 užitočných rád z praxe, ktorých by sa mal držať každý začínajúci remeselník, aby uspel

 

Mnoho začínajúcich remeselníkov a slovenských výrobcov má na začiatku predstavu a dobrý nápad, ako vyrábať, zarobiť si na živobytie prácou, ktorá ich naozaj baví. Pozrime sa na to trochu bližšie a pripomeňme si krok po kroku, na čo musíme myslieť v začiatkoch podnikateľskej cesty remeselníka.

Odporúčame :  Ivan Mada: Z koníčka počas víkendov sa stala každodenná činnosť

1. Odvaha pretaviť prvotnú myšlienku do realizácie

Dosť bolo rečí o tom, že raz to vyrobím. Svoju predstavu je potrebné premeniť na pár prvých pokusov, vychytať im muchy a pozrieť sa celému výrobnému procesu na zúbok. Produkt na obrázku vyzerá vždy super. No vyrobiť ho, aby spĺňal určitú kvalitu a štandard, je už trochu iné. Často sa totiž stáva, že prvé pokusy skončia v koši alebo v peci, mimo očí verejnosti v duchu hesla “toto nemôžem nikomu ukázať, lebo ma kamaráti vysmejú a nikdy nič odo mňa nekúpia.” A niečo na tom bude. Zväčša sú prvými platiacimi zákazníkmi rodina, či naši blízki. No zdravá kritika je potrebná, posúva vpred.

2. Podnikateľský plán

Je to najpodstatnejšia časť celého procesu. Každý, kto sa chce živiť vlastnými rukami alebo byť sám sebe pánom, či chce alebo nie, musí vedieť a mať prehľad nad svojimi číslami – výdavkami:

– vstupné náklady (nakúpený tovar použitý na výrobu),

– cena práce (akú hodnotu má naša práca? Môže to byť hodinová sadzba alebo úkolová?),

– dodatočné náklady (každá výroba potrebuje iný postup. Produkt, ktorý sa dá jednoducho vyrobiť doma a zaslať poštou, má iné náklady ako ten, ktorý je nutné zamerať priamo na mieste u zákazníka, viackrát k nemu cestovať, vyrába sa za pomoci strojov – teda tu sa platia aj energie, pohonné hmoty a taktiež stroj musí na seba zarobiť),

– predajná cena (koncová suma určená pre zákazníka. V tejto sume sú už zahrnuté všetky naše vstupné náklady, cena práce,  dodatočné náklady. Tu už vidíme náš zisk.).

Tieto čísla by sme mali vo vlastnom záujme poznať a ovládať ich, aby sme neskončili s cenami od “buka do buka” vo výsledku v červených číslach. Jednoduchá pomôcka je napríklad pero a papier, pre skúsenejších poslúži aj excelovská tabuľka. Tu si vieme prehľadne viesť evidenciu položiek. Týmto  spôsobom si vypočítate svoje zisky. Čísla a fakty nepustia.

Vzor podnikateľského plánu na stiahnutie tu – podnikateľský zámer

3. Prieskum trhu a cieľová skupina

Ako už bolo spomenuté vyššie, väčšina prvých klientov je rodina alebo blízke okolie. Len pri prvotnom nápade ešte bez realizácie sa nájde mnoho blízkych ľudí, ktorí na otázku – Kúpil by si si odo mňa tento záhradný nábytok za 1 250 eur? Odpovie “áno”. No, keď je výrobok hotový – suma 1250 eur je zrazu pre tú istú osobu priveľa a kúpa je nereálna. Preto sa odporúča poznať cieľovú skupinu – pre koho vyrábame? Túto odpoveď by mal poznať každý výrobca. Profil svojho zákazníka totiž zohráva veľkú rolu, či už z pohľadu efektivity oslovovania/hľadania budúcich zákazníkov alebo našej energie venovanej zákazníkom, ktorí na naše výrobky jednoducho nemajú dostatok finančných prostriedkov. Ani na Mercedes, či BMW nemá hocikto, no napriek tomu, pozrite sa na naše cesty.

4. Konkurencia, konkurenčná výhoda a cenová vojna

Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté

To pozná každý z nás a treba to zdôrazniť. Presne na tomto sa dá ďalej stavať aj na výhode oproti konkurencii. Jedna rada nad zlato – nikdy nepodliezať konkurenciu nižšou cenou! Môže sa to neskôr vypomstiť. Každý remeselník má svoj príbeh, svoj punc kvality, svoju výrobnú taktiku a tajné finty, ktorými môžeme preraziť. Mať prehľad o konkurencii je fajn, ale táto zvedavosť by sa nemala premeniť na “slepý boj”, kde čas venovaný práve tomuto boju – ide na úkor zákazníkov, ktorí to skôr, či neskôr pocítia. Sledovanie trendov a flexibilita reagovať na to, čo si pýta aktuálne trh, prinesie svoje ovocie. Pripravte sa aj na ročné obdobia. Ľudia majú iné problémy v lete a iné v zime. Viete o nich a poznáte riešenie? Super, máte náskok.

5. Originalita

Sledovanie trendov a zapojenie svojej fantázie – to je originalita a jedinečnosť. Ak sa nájde niekto, kto nás kopíruje, je to znamenie, že ideme dobrou cestou a sme o krok vpred pred konkurenciou. Tá nás totiž sleduje a je na nás, aký smer jej ukážeme. Všetko zlé, je na niečo dobré, len to treba využiť a nájsť v tom niečo, z čoho dokážeme vyťažiť. Tieto okamihy nás posúvajú dopredu a nútia nás zamýšľať sa nad novými vecami. Ako sa hovorí – nemôžeme zaspať na vavrínoch.

Odporúčame :  Dajte svojmu podnikaniu krídla!

6. Komunikácia so zákazníkom – osobný prejav

Komunikácia s ľuďmi je veľmi dôležitá. Príjemné vystupovanie s trochou humoru nikdy neuškodí a zákazníkovi je to ihneď sympatickejšie. Naopak, vulgarizmy veru nedodajú nikomu na kvalite. V očiach zákazníka je tento jav neprípustný a zároveň aj varovný signál. Čo myslíte, koho klient skôr odporučí svojim známym? Niekoho, za koho vie, že sa bude hanbiť alebo poctivca s dobre odvedenou prácou?

7. Založenie živnosti a platenie odvodov

Ak vás celý tento proces neodradil a dostali ste sa až k poslednej rade, asi to myslíte naozaj vážne. Posledná rada je ale čerešničkou na torte. Štát a jeho odvody. Založenie živnosti je už poslednou skúškou toho, či ste na to pripravený – byť samostatne zárobkovo činná osoba ( SZČO ) a dokážete sa tomu venovať nielen ako hobby. Založenie živnosti je chvíľková záležitosť. Vyberiete si voľné živnosti alebo viazané živnosti ( tu je potrebné vydokladovať vzdelanie, prípadne certifikáty ) – založenie stojí pár desiatok eur. (Jedna voľná živnosť stojí 5 eur). Odvody sa v prvom roku odvádzajú iba do zdravotnej poisťovne – za rok 2016 to vychádza 60,06 eura na mesiac. Sociálna poisťovňa má na prvý rok úľavu, druhý rok na nás už nezabudne. Od 1. januára 2016 sa do Sociálnej poisťovne odvádza suma 142,20 eura mesačne. Výška poistného sa vždy upravuje k 1.januáru nadchádzajúceho roku.

Pri tomto záverečnom bode si overíme vypracovanie svojho podnikateľského plánu. Veľa šťastia a úspechov v podnikaní, držíme Vám palce.


logo_slsp

Článok vznikol s podporou z Nadácie Slovenskej sporiteľne. Program pre začínajúcich podnikateľov Slovenskej sporiteľne podporuje aj remeselníkov a výrobcov, ktorí si chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania záujemcom umožní získať kontakty na potenciálnych partnerov a rady od skúsenejších.

 


 

 

Páčil sa Vám článok? ? Zdieľajte ho alebo nižšie zanechajte svoj odkaz.

Tu mohol byť aj Váš článok. Prezentujte svoju tvorbu – ukážte sa ľuďom  i Vy.

Kontaktujte nás na : info@remeselnikzoslovenska.sk

 

© 2017 PODPORME REMESLÁ NA SLOVENSKU

Copyright © Verman group s.r.o. Všetky práva vyhradené. Verman group si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

 

Vyjadri svoj názor

x diskusia